Tämän viestin tarjoaa Nicotinell

Kevättä ilmassa – ilman tupakansavua

Toukokuu on tilaisuus siirtyä lopullisesti savuttomuuteen – ja ottaa osaa Eroon tupakasta -haasteeseen
Onko kevättä ilmassa? On.
Onko kevätilmassasi myös tupakansavua? Älä anna sen pilata uuden lämpimän ja valoisan kauden tunnelmaasi. Käytä kevät hyväksesi, tartu Eroon tupakasta -haasteeseen! Toukokuu on sille juuri sopiva aika.
Huomaa erityisesti tämä: kun olet pysynyt erossa tupakasta 28 päivää, olet jo viisinkertaistanut mahdollisuutesi lopettaa kokonaan!

Kevät on valon aikaa. Kevät on lupaus uudesta.

Joka kevät odotamme kesää valoisin mielin.  Tällöin tarjoutuu myös tilaisuus tehdä remonttia omille elämäntavoille.

Tupakoinnin lopettaminen on mitä parhain keväinen elämäntaparemontti. Se on iso haaste itselle. Mutta voit myös haastaa ystäväsi ja läheisesi siihen mukaan.

Aistit saavat enemmän irti keväästä, kun tupakansavu ei ole haittaamassa nautintoa.

Tämän kevään avainsanat ovat Eroon tupakasta. Se on haaste, johon kannattaa osallistua, kun haluaa irti pinttyneestä tavasta, josta on haastavaa päästä eroon.

Olet ehkä yrittänyt ennenkin lopettaa – ja epäonnistunut. Sen ei kannata antaa lannistaa. Olosuhteet eivät kenties olleet kohdallaan ensimmäisellä tai toisellakaan kerralla.

Onnistumiseen tarvitaan myös osaamista. Kevään tullessa kannattaa hankkia tietoa tupakoinnin lopettamisen apukeinoista ja tekijöistä, jotka vaikuttavat lopullisen savuttomuuden saavuttamisessa.

Hyvä kehitys näyttää hidastuneen

Tupakointi vähenee Suomessa. Koko 2000-luvun ajan suunta on ollut sama. Mutta kehitys on monin osin hidastunut.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n tilastot 1 paljastavat huolestuttavia yllätyksiä: Kymmenen viime vuoden aikana aikuisväestön tupakointi on pääsääntöisesti vähentynyt, mutta vähenemiskehitys näyttää vuonna 2018 pysähtyneen. Vuonna 2018 suomalaisista 20–64-vuotiaista noin 14 prosenttia tupakoi päivittäin: miehistä 15 prosenttia ja naisista 13 prosenttia tupakoi päivittäin. Nuorten (14–20-vuotiaat) päivittäinen tupakointi on kuitenkin edelleen vähentynyt. Kun vuonna 2019 pojista 7 prosenttia ja tytöistä 6 prosenttia tupakoi päivittäin, olivat vastaavat osuudet vuonna 2008–2009 pojilla 21 prosenttia ja tytöillä 17 prosenttia

Suomen virallinen tavoite on savuton yhteiskunta vuoteen 2030 mennessä. Tuoreiden selvitysten mukaan nykyisellä tahdilla ei kuitenkaan päästä määräaikaan mennessä kokonaan eroon tupakasta.

banner

Savuton Suomi 2030 -tavoite on haastava

Tupakkatuotteiden käyttö näet vähenee nyt miehillä neljän ja naisilla noin viiden prosentin vuosivauhtia. Jotta vuoden 2030 tavoite toteutuisi, pitäisi lukujen olla miehillä yksitoista ja naisilla kuusi. 2

Tämän takia myös tupakoinnin hinta meille kaikille pysyy miljarditasolla. Arvioiden mukaan tupakoinnin seurausten takia kuolee joka vuosi tuhansia suomalaisia.

Veronmaksajille kertyy laskua ainakin miljardin euron verran, mutta kovinta hintaa maksavat tietenkin ne, jotka sairastuvat tai menettävät henkensä tupakointiin liittyvien haittojen takia.

Sanomattakin on selvää, että Covid-19-pandemia vain korostaa terveyden vaalimisen tarpeellisuutta.

Tupakointi vaurioittaa keuhkokudosta ja heikentää limakalvojen puolustusmekanismeja. Siksi hengitystievirukset, kuten koronavirus SARS-CoV-2, pääsevät helpommin tupakoijan elimistöön.

Tupakointi altistaa useille muillekin sairauksille, jotka lisäävät vakavan koronavirusinfektion riskiä.

Tupakoinnin lopettaminen taas parantaa nopeasti vastustuskykyäsi.

Katso – näin Nicotinell voi auttaa sinua

Nikotiinikorvaushoito auttaa – se on tutkittua tietoa

Lopettaminen ei ole helppoa. Mutta tupakasta pääsee irti. Tavoitteeseen pääsy helpottuu, kun hankit tietoa ja pyydät tukea.

Yksi hyvä tapa ryhtyä toimeen on seurata Eroon tupakasta -haastetta ja osallistua siihen. Yhdessä onnistuu parhaiten.

Toinen tapa pyrkiä eroon tupakasta on nikotiinikorvaushoito. Korvaushoitotuotteita löytyy moneen makuun. Nicotinell-tuoteperheestä löytyy imeskelytabletteja, lääkepurukumeja ja depotlaastareita.

Tutkimustietoa laajasti koostaneesta selvityksestä3 on voitu todeta nikotiinikorvaushoitojen lisäävän tupakoinnin lopettamisen onnistumismahdollisuutta 50:llä tai jopa 60 prosentilla.

Tähän tulokseen tuli esimerkiksi tohtori Jamie Hartmann-Boycen johtama ryhmä vuonna 2018 käytyään läpi yli sata aiheeseen liittyvää tutkimuspaperia.

Pyydä ja ota vastaan tukea

Lopullinen tumppaaminen onnistuu parhaiten, kun kaikki edellytykset ovat kohdallaan. Ota huomion ainakin seuraavat tekijät ja kannustimet4:

  • Tupakoinnin lopettaminen kannattaa ajoittaa oikein. Sitä varten on hyvä asettaa aikataulu ja välitavoitteita. Toukokuu on todellinen mahdollisuus!
  • Kerro pyrkimyksestäsi läheisille ja ystäville. Tukea ja kannustusta saat aivan varmasti, kun vain pyydät ja olet valmis ottamaan sitä vastaan.
  • Asiantuntijoiden apuun on myös hyvä luottaa. Puhu terveydenhuollon ammattilaisten kanssa, niin saat vinkkejä, miten edetä.
  • Tutki omia tapojasi, käy läpi arkirutiinejasi. Mieti, miten ne liittyvät tupakointiisi. Sen jälkeen voit löytää tapoja muuttaa niitä, niin mahdollisuutesi pysyä
  • Et ole haasteesi kanssa yksin. Liity vertaistukiryhmiin, joita löytyy verkosta ja sosiaalisen median kautta. Tai perusta ryhmä itse!
  • Mieti myös tätä: kun olet pysynyt erossa tupakasta 28 päivää, olet jo viisinkertaistanut mahdollisuutesi lopettaa kokonaan.

Yritätkö lopettaa tupakoinnin? Klikkaa tästä ja opi lisää!

Lähteet:

  1. https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/paihteet-ja-riippuvuudet/tupakka
  2. https://savutonsuomi.fi/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29852054/
  4. https://www2.hse.ie/wellbeing/quit-smoking/success-stories-and-inspiration-quit-smoking/if-you-quit-smoking-for-28-days-youre-5-times-more-likely-to-quit-for-good.html

Nicotinell-nikotiinikorvaushoitovalmisteet avuksi tupakoinnin lopettamisen yhteydessä esiintyviin vieroitusoireisiin. Sisältää nikotiinia. Tutustu huolellisesti pakkausselosteeseen ja noudata annosteluohjeita. Ei alle 18-vuotiaille eikä tupakoimattomille. Ei lasten ulottuville eikä näkyville. Älä tupakoi samanaikaisesti, kun käytät Nicotinellia. Älä käytä Nicotinellia, jos olet yliherkkä jollekin valmisteiden sisältämistä aineista tai et tupakoi. Haittavaikutuksena voi esiintyä huimausta, päänsärkyä, ruuansulatuskanavan ja nielun alueen oireita, yskää, unettomuutta, purukumia käytettäessä purentalihaksen kipua, laastaria käytettäessä myös ihoärsytystä. Jos sinulla on sydän- tai verenkiertoelimistön sairaus, diabetes, jokin muu sairaus tai olet raskaana tai imetät, keskustele hoidosta lääkärin kanssa. Itsehoitolääke. Valmisteyhteenvetojen lyhennelmä 23.11.2020. Perustuu 04/2020 – 08/2020 päivättyihin valmisteyhteenvetoihin. Lisätiedot: GlaxoSmithKline Consumer Healthcare Finland Oy, puh: 0800 77 40 80, s-posti: scanda.consumer-relations@gsk.com. Tavaramerkit ovat GSK-konsernin omistamia tai sille lisensoituja. ©2021 GSK tai lisenssinhaltija. 04/2021, PM-FI-NICOT-21-00040